Komunikacja autobusowa

Z początkiem 2022 r. gmina zmieniła system komunikacji autobusowej. Szczęśliwie zarzucono pomysł powrotu do drugiej strefy. Zwiększono ilość kursów i zmieniono końcówki trasy linii 210 i L 18. Zmiana dotyczy trzech wsi: Truskawia, Sierakowa i Hornówka. W Hornówku zmniejszono ilość kursów 210 do pętli przy Kurowskiego, tu jednak ani mieszkańcy, ani władze sołeckie nie protestowały, być może dlatego że mieszkańcy korzystają jednak najczęściej z regularnych kursów na ul. 3 Maja.

Trudniejsza sytuacja była w Truskawiu i Sierakowie. Zlikwidowano połączenia do Truskawia przez Sieraków, autobusy jeżdżą teraz albo do Truskawia (większość kursów), albo do Sierakowa (kilka kursów dziennie). Zlikwidowano połączenia L 18 z Truskawia, pętlę linii przeniesiono do Sierakowa.

Zmiana w komunikacji odbyła się bez zgody mieszkańców zainteresowanych wsi. Oba sołectwa porozumiały się i wspólnie protestowały przeciw tym zmianom. Zorganizowano pikietę w urzędzie gminy, protest uliczny i jedno spotkanie z władzami gminy, bez skutku.
Wójt powołała zespół ds. komunikacji autobusowej, w którym uczestniczą przedstawiciele Truskawia i Sierakowa, jednak mimo niezmiennych postulatów członków zespołu gmina przez rok pracy zespołu nie zaproponowała żadnych satysfakcjonujących zmian w organizacji transportu publicznego. Dodatkowo Zarząd Transportu Miejskiego poinformował właśnie, że nie ma możliwości wprowadzenia dodatkowego taboru do linii 210.

Truskaw, liczący niemal dwa tys. mieszkańców, w porannych i popołudniowych godzinach szczytu cały czas ma w rozkładzie jazdy półgodzinne przerwy, choć poza godzinami szczytu autobusy jeżdżą zwykle co 20 minut. Mieszkańcy Truskawia, podobnie jak kiedyś mieszkańcy Sierakowa, z Izabelina do domu muszą iść na piechotę lub czekają na przystanku na kolejny autobus – tym razem do Truskawia. Z Sierakowa, w którym mieszka 300 osób, co pół godziny, a w godzinach szczytu co 20 minut, odjeżdża autobus L 18 do Babic, którego mieszkańcy Sierakowa nie chcieli, za to kursów do Warszawy, których się domagali, mają dużo mniej niż przed zmianami.

Zrzucanie winy na mieszkańców Truskawia, którzy jakoby w 2020 r. sami domagali się zmian w kursach 210 – choć nie ma śladu takich wniosków – tylko skłóca społeczności obu wsi. Likwidacja połączeń przez Sieraków była elementem programu wyborczego jednej z kandydatek na radną w wyborach uzupełniających do Rady Gminy, nie uzyskała ona jednak mandatu radnej.

W związku z tym, że szybkich systemowych zmian w komunikacji nie można się spodziewać, na wrześniowym zebraniu sołeckim Truskawia zaproponowano wprowadzenie 4 dodatkowych kursów autobusów lokalnych między Truskawiem a Izabelinem, które zlikwidowałyby 4 półgodzinne luki w obecnym rozkładzie. Sołtys Truskawia złożyła już w tej sprawie pismo do wójt.

fot. Warszawski Transport Publiczny